Warsztaty kaligrafii z różnych epok polecane i początkującym, i ambitnym 

JEŚLI sobotni poranek chcesz spędzić twórczo i rozwijająco, przyjdź do skryptorium. Trenuj swój umysł, ćwicz pamięć i koncentrację, wypracuj piękny charakter pisma. Na sobotnich warsztatach zajmujemy się co miesiąć innym krojem historycznym, którym wprawdzie niespecjalnie można wypełnić dokumenty na poczcie, ale zasadniczo każde ćwiczenia kaligraficzne stymulują łuk oko-mózg-ręka, ostatecznie pomagając w uzyskaniu staranniejszego i czytelniejszego pisma na co dzień. Na warsztaty można przychodzić co miesiąc lub tylko na wybrane kroje pisma, można także przeplatać je z innymi sobotnimi warsztatami poświęconymi pismu uznawanemy za najpiękniejszy - Copperplate Script.

 

Terminy i tematyka:
 
26 października 2019
Uncjała wczesna i późna ze św. Benedyktem
Uncjała bardzo często jest pierwszym pismem przedstawianym adeptom kaligrafii dopiero co poznającym właściwości szerokiej stalówki. Prawie wszystkie litery są czytelne i zrozumiałe dla dzisiejszych czytelników, czego nie można zawsze powiedzieć o kolejnych krojach. Prosta w wykonaniu i elegancka w swojej skromności jest wspaniałym pismem do wykorzystania w dzisiejszych czasach. Uncjała jest pismem majuskułowym, to znaczy, że składa się tylko z wielkich liter. W czasach starożytnych tekst układano w kolumny oraz stosowano scriptio continua, cobyoznaczałopisanienieniemniejniewięcejalewłaśniewtensposób (przecinków nie było).  Podczas warsztatów omówimy zaokrągloną uncjałę z IV wieku, a także bardziej dekorowaną wersję z VIII wieku. Dla zaawansowanych uczestników przygotujemy uncjałę grecką oraz półuncjały.
 

23 listopada 2019
Minuskuła karolińska w rozumieniu Edwarda Johnstona
Dziś ciężko nam zrozumieć, że cały tekst mógł być napisany małymi literami. właśnie tak, i początek zdania, i miasto warszawa, i patron edward johnston. Minuskuły to małe litery, posiadające wyraźnie zaznaczone wydłużenia górne i dolne. Na warsztatach zajmiemy się na początek podstawową wersją tego pisma stworzoną przez Alkuina na dworze cesarza Karola Wielkiego - to na jego cześć tak nazwano ten krój.  Prawdopodobnie to jedyne pismo, którego twórcę znamy z imienia! Później przyjrzymy się kształtom minuskuły z XI wieku, a następnie przeanalizujemy jej wygląd po dziewięciu stuleciach, kiedy to uznawany za ojca kaligrafii nowożytnej Edward Johnston, z wykształcenia lekarz, ale z zamiłowania kaligraf, stworzył dla uczniów podstawową wersję pisma, czyli Foundational Script oparty na angielskiej minuskule karolińskiej.

 

14 grudnia 2019
Pismo scholastyczne, czyli gotyk pod dyktando Doktora Anielskiego
Nazwa brzmi nieznajomo? A to przecież stare poczciwe pismo gotyckie, które występuje także pod nazwami Blackletter, czarne pismo, gotyk, tekstura, textus quadratus... Jak w archiktekturze mury pięły się wysoko i smukle ku nieby, tak też i liternictwo zmniejszyło znacznie światło i ścieśniło się i wystrzeliło w górę, niczym wimpergi gotyckiej katedry, zaś łuki zastąpione zostały kreskami złamanymi. Na zajęciach zajmiemy się przepisywaniem tekstów św. Tomasza z Akwinu, czyli Doktora Anielskiego, do wyboru zaś obok wersji podstawowej gotyku będziemy mieli teksturę precyzyjną (inaczej bez stópek), teksturę z Przepięknych Godzinek księcie de Berry oraz teksturę z Luttrell Psalter. A wszystko nie w czerni, tylko w złocie, i już w radosnej przedgwiazdkowej atmosferze.

 

25 stycznia 2020
Fraktura, czyli bliżej nam do baroku niż gotyku
Fraktura wyewoluowała z pisma gotyckiego, jest jego późną formą. W historii pisma możemy zauważyć pewne analogie z architekturą - półokrągłe romańskie okna przypominają łuki uncjały, pnące się w górę strzeliste litery tekstury przypomiają gotyckieg katedry, zaś ostatnia faza gotyku zwana gotykiem płomienistym pozwala nam odnaleźć podobieństwo z literami fraktury. Fractus po łacinie oznacza "złamany" i choć złamane kreski są w wielu pismach gotyckich, to tylko tę późną, niemiecką XVI-wieczną odmianę pisma nazywamy frakturą, choć warto zaznaczyć, że bardzo często występuje także pod nazwą szwabacha. 

 

22 lutego 2020
Italika. W kontrze do gotyku.
Italika to uwodzicielskie pismo, na którym łatwo jest połamać pióro. Wygląda z pozoru bardzo skromnie i prosto, ale wykonanie może nastręczać pewnych trudności. Leciutkie pochylenie liter italiki będzie nas uspokajać niczym delikatne morskie fale, a naszym przewodnikiem, który pomoże nam ujarzmić to pismo, będzie wilk morski Horacy Nelson. Kaligrafując italiką, poznamy tło historyczne powstania tych liter, popularności italiki w pewnych krajach i przywiązania do gotyku w innych. Wyjaśnieniem będzie ruch refomacji oraz kontrreformacji. Italika, która wyszła z półwyspu italskiego, była wykorzysytywana i popularyzowana przez jezuitów w krajach katolickich, zaś w krajach niemieckojęcznych i głębiej zanurzonych w reformacji w użyciu nadal pozostały pisma gotyckie, w niektórych krajach aż do II wojny światowej.

kolejne terminy:  28 marca, 26 kwietnia, 30 maja i 27 czerwca 2020.
 
Miejsce: skryptorium przy Trębackiej 3/54, Warszawa.
 
Czas trwania: 4 h w godz. 10.00-14.00, druga grupa 15.00-19.00.
Koszt: 120,00 zł/warsztaty 4-godzinne, materiały wykorzystywane na zajęciach w cenie.
Prowadzenie: Grzegorz Barasiński
 
Dołącz do wydarzenia na Facebooku - https://www.facebook.com/events/963233127365880/
 

Zapisy w 2020 roku prowadzimy już online na stronie https://kaligraf.bookero.pl/ - każdy wygodnie może sprawdzić dostępność miejsc, zarezerwować i opłacić dla siebie warsztaty, a także poprosić i wpisać dane do faktury. Ewentualne zapytania można wysyłać na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Warsztaty kosztują 120,00 zł za spotkanie 4-godzinne. Materiały wykorzystywane na zajęciach w cenie. Po warsztatach można się zaopatrzyć w materiały do kaligrafii - jest możliwość płacenia kartą!

 


warsztaty 26 października 2019

Uncjała pod patronatem św. Benedyktauncjala1