Programy w Szkole Kaligrafii

Nic nie ma takiego blasku, jak płatek złota wypolerowany agatem na podkładzie bolusowym. Najżmudniejsza, ale zarazem dająca imponujące efekty technika złocenia na pulment to zagadnienie poruszane na zaawansowanym kursie iluminatorstwa.

Warsztaty z pozłotnictwa na pulmencie odbędą się w semestrze zimowym 2015 roku. W celu uzyskania dodatkowych informacji prosimy o kontakt mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

 warsztaty-iluminatorskie1warsztaty-iluminatorskie5

warsztaty-iluminatorskie13

http://sklep.kaligraf.eu/pol_pl_Kurs-iluminatorski-650_3.jpghttp://sklep.kaligraf.eu/pol_pm_Kurs-iluminatorski-650_4.jpg

Iluminatorstwo to nieodłączny składnik kaligrafii średniowiecza - iluminacja oznacza oświetlanie, wyjaśnianie.  W sensie metaforycznym oświetlanie to tłumaczenie tekstu za pomocą obrazu, dosłownie może to być nakładanie płatków prawdziwego złota albo stosowanie pigmentu złota. Program kursu iluminatorskiego zakłada naukę kalkowania wzorów, malowania pigmentami, gwaszami, poznanie przepisów na spoiwa do pigmentów, wykonywanie złoceń na mat. 

Kurs iluminatorski trwa jeden semestr, piętnaście spotkań po 2 h, zajęcia będą się odbywały w czwartki przy ulicy Grodzkiej 60/12A w Krakowie w godzinach 17.00-19.00. Szczegółowe informacje i zapisy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Koszt za 1 semestr ( 15 spotkań) 600,00 zł, dla studentów 510,00 zł; istnieje również możliwość płatności za pojedyncze spotkania (85,00 zł).

Organizatorzy przewidują możliwość dołączenia do grupy w późniejszym terminie. Najpotrzebniejsze materiały wykorzystywane na zajęciach są w cenie (papier, pigmenty, pulment, szlagmetal, szlagaluminium, pędzelki, mikstiony), w pergamin i złoto należy zaopatrzyć się indywidualnie.

Semestr zimowy w roku 2017 rozpocznie się 26 października. Semestr letni rozpoczyna się początkiem marca.

 

W  semestrze letnim 2014 roku przeprowadziliśmy kurs rysunku iluminatorskiego. apraszamy na semestralny kurs rysunku, który jest nowością w ofercie Szkoły Kaligrafii. Kurs rysunku

Kurs przeznaczony jest dla osób pragnących wzbogacić swoje umiejętności plastyczne (zwłaszcza dla iluminatorów ), a także dla wszystkich tych, którzy nie boją się podejmowania nowych wyzwań. Zajęcia rozplanowane są na 10 dwugodzinnych spotkań, które będą odbywać się w poniedziałkowe popołudnia.

Prowadzący: Hanka Kukieła

Cena: 320,00 zł ( 260,00 zł uczestnicy innych warsztatów).

Rezerwacja miejsca po wpłacie 100 zł zaliczki.

W nowym semestrze nie prowadzimy naboru na ten kurs.

Nauka kaligrafii hebrajskiej jest podzielona na trzy etapy. Kaligrafia hebrajska Pierwszy etap nauki to poznanie alfabetu i jej formy kursywnej, z której korzysta się dziś w Izraelu. Następnie nauka opiera się na wzorze Foundational, aby zakończyć zajęcia jednym z historycznych pism - sefardyjskim, aszkenazyjskim lub pismem ze zwojów znad Qumran. Znajomość języka hebrajskiego nie jest konieczna, choć jest to oczywiste, że ułatwia to naukę kaligrafowania, na zajęcia zaproszeni są również fascynaci kulturą żydowską i pismem hebrajskim.

 

 
Warsztaty kaligrafii ruskiej i rosyjskiej obejmują naukę przede wszystkim dwóch pism - średniowiecznego ustawu i nowożytnej grażdanki w stylu copperplate. Nazwa ustaw pojawia się później niż sam alfabet, pochodzenie nie jest jasno wyjaśnione, ponieważ kilka teorii na ten temat ma różny poziom wiarygodności. Cyryl podczas podróży po krajach słowiańskich stworzył nowy słowiański alfabet do celów tłumaczenia tekstów religijnych w połowie IX wieku, ale nie mamy pewności, czy to była głagolica. Wiele źródeł o tym mówi, ale wspominają jeden słowiański alfabet, pomimo że były już dwa alfabety. Cyrylica posiada 43 litery, z czego 24 zostały przejęte z bizantyjskich wzorów, zaś 19 innych wymyślono od nowa w podobnym kształcie do reszty liter. Jednakże nie wszystkie zapożyczone litery przetrwały z oryginalną wymową jak w języku greckim - niektóre z nich wymawia się w sposób typowy dla głosek słowiańskich. Najstarsza forma cyrylicy nazywa się właśniem ustawem, zaś ustaw i głagolica były typowymi pismami książkowymi, służącymi do przepiswania ksiąg. Obydwa pisma charakteryzują się przejrzystością i prostotą kształtów. Większtość jest kanciasta, wyjątkiem są zaokrąglone litery (np. О, С, Э, Р), które w tekście wydają się być wygaszone. Dolne przedłużenia niektórych liter (Р, У, 3) są właściwe dla tego pisma, będąc delikatnym elementem zdobniczym całości. Litery ustawu są szeroko rozstawione, a w średniowiecznych tekstach nie używano odstępów między znakami.Z ustawu ewoluowały półustaw (semi-ustaw) i kursywy, po reformach nowożytnych powstało cywilne, obywatelskie pismo do codziennego użytku, czyli grażdanka, której będziemy się uczyć w ozdobnej formie copperplate.
Kurs jest rozpisany na 15 spotkań. Szczegółowe informacje i zapisy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Koszt za 1 semestr 450,00 zł, są zniżki studenckie. Materiały wykorzystywane na zajęciach w cenie.

 
 
Nauka pięknego pisania w szkole na przestrzeni wieków i w różnych krajach, propozycje prowadzenia zajęć w szkole, zabawy z pięknym pisaniem z uczniami.
Semestralny kurs jest dedykowany dla nauczycieli, ale także rodziców, którym szczególnie zależy na pięknym charakterze pisma dzieci i szukają inspiracji do prowadzenia zajęć.
Terminy warsztatów:
- wtorek, godz. 16.45-18.45 ( SP Wierchy przy Radzikowskiego 52)
- wtorek, godz. 19.00-21.00 ( SP Wierchy przy Radzikowskiego 52)

Szczegółowe informacje i zapisy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Koszt za 1 semestr 500,00 zł. 15 spotkań w semestrze. Zajęcia jednorazowe kosztują 50,00 zł.

 
 
Kaligrafia wczesnośredniowieczna to krótki okres czasu, ale burzliwy i przełomowy. Na tych zajęciach poznamy kapitałę kwadratową, rustykę, uncjałę i jej odmiany oraz minuskułę karolińską wraz ze stylem Foundational, stworzonym przez angielskiego nauczyciela kaligrafii Edwarda Johnstona. Nauczymy się przycinać gęsie pióra, na niektórych zajęciach będzie się pisać tylko piórami. Zakończeniem zajęć będzie stworzenie małej pracy kaligraficznej w duchu średniowiecza. 

Odbędzie się 15 spotkań 2-godzinnych w semestrze.
 

Koszt za 1 semestr 500,00 zł, dla studentów 450,00 zł. Zajęcia jednorazowe kosztują 45,00 zł.
Organizatorzy przewidują możliwść dołączenia do grupy w późniejszym terminie z możliwością odbycia wszystkich zajęć.

 
 
Gotyk to potoczne określenie na kanciaste litery z czasów dojrzałego i późnego średniowiecza. Po angielsku nazywają się też Blackletter, co wraz z nazwą o łacińskiej proweniencji tekstura odnosi się do niesamowitej regularności czarnych i białych kresek, niczym wkłókna w tkaninie (textus).
Przez 15 spotkań jednego semestru będziemy poznawali textus quadratus i textus quadratus prescisus vel sine pedibus, niemiecki gotyk frakturę, rotundę, szwabachę, pismo kancelaryjne, formy kursywne, angielskie pismo sekretarskie, słynną francuską bastardę, a zwieńczeniem będzie gotycka praca.

Możliwe do wyboru terminy zajęć to:

środa w godz. 19:30-21:30.

Odbędzie się 15 spotkań 2-godzinnych w semestrze.

Koszt za 1 semestr 500,00 zł, dla studentów 450,00 zł. Zajęcia jednorazowe kosztują 40,00 zł.
Materiały w cenie.

Pismo copperplate może zostać przetłumaczone jako kursywa angielska; pismo to występuje również pod nazwami English Round Letter, pismo rondowe, pismo angielskie, rondówka, kursywa angielska. Kursywa angielska powstała na przełomie XVII i XVIII wieku w odpowiedzi na potrzebę kupców, którzy musieli pisać szybko, zaś piękne pismo było drugą potrzebą. Dukt italiki nie przyspieszał ich pracy, dlatego powstało pismo, w którym literki mogły się łączyć jedna z drugą, przez co wyraz można było napisać nawet bez jednego oderwania ręki. Pismo stworzone w Holandii osiągnęło idealną postać w Wielkiej Brytanii. Swój kształt osiągnęło na miedzianej płytce (a copper plate), na której grawerowano litery.