Sztuka na prędce tworzona, czyli malowanie na wodzie
UWAGA, drugi termin 7 grudnia 2019!
Ebru jest elementem tureckiego dziedzictwa kulturowego. Ta skodyfikowana forma sztuki jest wykładana w specjalnych szkołach w systemie uczeń-mistrz. Aby wzór można uznać za ebru, musi on spełniać określone wymagania – na przykład dwuwymiarowość (która jest zresztą charakterystyczna dla tureckiej sztuki w ogóle), użycie ściśle określonych narzędzi i materiałów, czy wykonywanie ściśle określonych wzorów. Wzory i techniki inne, niż tradycyjne, stają się już „wariacją na temat”. Sztuki ebru nie pojmuje się w kategoriach „piękne” lub „brzydkie”, tylko w kategoriach „poprawne” lub „niepoprawne” – zupełnie odwrotnie, niż w Europie. Tak więc ebru i papiery marmurkowe rozróżnimy przede wszystkim poprzez wzory, bo technika jest praktycznie taka sama, lub bardzo podobna.
Przyjmuje się, że nazwa ebru bierze się z dwóch perskich słów: ebr oznaczającego "chmury" i abru, oznaczającego "wodę". Choć nazewnictwo wywodzi się z języka perskiego i z tym rejonem tę sztukę się kojarzy, to jest duże prawdopodobieństwo, że ta technika malowania pochodzi aż z rejonu dzisiejszego Uzbekistanu, gdzie w X wieku powstała i skąd zawędrowała do Azji Mniejszej przez jedwabny szlak, a stamtąd w XVI wieku do Francji i Europy, dzięki ówczesnym kontaktom handlowym i politycznym. Więcej możecie przeczytać na http://jangrochocki.pl/ebru-papiery-marmurkowe/
Terminy:
23 listopada 2019
7 grudnia 2019
Uczestnicy warsztatów introligatorskich i kaligraficznych tego dnia płacą 120,00 zł.
Osoby, które zapisują się z kimś, płacą 130 zł/osoba.
Miejsce: skryptorium przy Trębackiej 3/54, Warszawa
Zapisy: mailowo Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..