Zapraszamy na cykl warsztatów poświęconych kaligraficznym krojom książkowym – na zajęciach będziemy poznawali kroje liter, jakimi przed wynalezieniem druku przepisywano ręcznie księgi. Trzygodzinne warsztaty są skierowane do wszystkich miłośników pięknego pisania, nauczycieli i wychowawców, bibliofilów, historyków oraz tych, którzy chcieliby pisać pięknie na co dzień. Poziom warsztatów jest dostosowany do każdego uczestnika, dlatego w grupie mogą się pojawić zarówno całkowicie początkujący, jak również zaawansowani skrybowie – każdy wykonuje własne zadania w swoim tempie związane z tematem zajęć. Z tego też powodu można przyjść na wybrane zajęcia. Materiały wykorzystywane na zajęciach są wliczone w cenę. Uczestnicy po zajęciach dostają wzornik liter. Prosimy, aby uczestnicy przychodzili na zajęcia z przygotowanymi cytatami, sentencjami, krótkimi fragmentami poezji – będziemy pracować na wybranych przez Was słowach.

 

luty, marzec 2014

Warsztaty kaligrafii, podczas których każdy uczestnik możne wybrać odpowiadający mu krój pisma spośród dwóch proponowanych – najpopularniejszego z pism – pisma Blackletter i kursywy angielskiej czyli Copperplate. Polska nazwa dla Blackletter – nieużywana od 100 lat – to czarne pismo, inaczej tekstura, albo potocznie pismo gotyckie. Istnieje wiele odmian tego kroju, jak chociażby textus quadratus, rotunda, fraktura, bastarda. Natomiast Copperplate nazywana bardzo często kursywą angielską uznawana jest przez wielu za najpiękniejsze pismo; z niego wywodzą się również i nasze polskie litery, których uczymy się w szkole.

Na początku warsztatów kaligraf zaprezentuje proponowane kroje, opowie o ich historii, potrzebnych materiałach, po czym rozpocznie się „pojedynek” pism – uczestnicy będą mogli zdecydować, którego kroju chcą się uczyć, który się im bardziej podoba, a także wezmą udział w dyskusji na temat przydatności obu pism we współczesności.

12 kwietnia 2014

Wytworna elegancja – kursywa angielska. Trudno w to uwierzyć, ale pismo, którego uczymy się jako dzieci w szkołach, pochodzi właśnie od pisma copperplate, pełnego zawijasów, ozdobników, z charakterystycznym cieniowaniem kresek. Copperplate jest pismem pięknym, ale czasochłonnym, jednakże jeśli poświęcimy na jego naukę trochę czasu, efekty będą zniewalające. Zajęcia z kaligrafii, mimo iż odbywają się w grupach są indywidualną nauką każdego uczestnika – każdy pisze swoim tempem, w swoim rytmie poznaje kolejne etapy kaligrafowania historycznymi krojami. Organizatorzy zapewniają wszystkie materiały niezbędne do nauki kaligrafii (papier, atrament, pióra). W zależności od wybranego kroju uczestnicy warsztatów będą pisali stalówkami szeroko ściętymi lub miękkimi z właściwościami fleksującymi. Wszyscy zostaną zapoznani z ćwiczeniami na rozpisanie się w każdym z tych pism.

14 czerwca 2014

Fraktura – pismo najczęściej znane jako szwabacha, pod którą to nazwą jest wykorzystywane w druku. Bardzo ozdobna niemiecka, kursywna forma gotyku, z licznymi ozdobnikami i cienkimi kreseczkami przy zakończeniach, co dodaje temu pismu smaczku. Nazwa kroju pochodzi od łacińskiego słowa fractus (złamany), który nawiązuje do łamanych linii pisma gotyckiego. Fraktura była stosowana w krajach niemieckojęzycznych aż do II wojny światowej. Misterność pisma, polegająca na cienkich zakończeniach daje wspaniałe efekty wizualne, dzięki czemu cieszy się znacznym zainteresowaniem współczesnych kaligrafów i typografów.

19 lipca 2014

Antykwa i italika - czyli pisma humanistyczne i kancelaryjne z czasów odrodzenia, czytelne, jasne, piękne, bez żadnych elementów anachronizmu, dlatego można śmiało je wykorzystywać na co dzień. Italika narodziła się we Włoszech, gdzie została spopularyzowana jako krój drukarski. Obecnie nazwa „italika” jest wykorzystywana na oznaczenie kursywy w tekście. Zapomniana i niedoceniana w ostatnich wiekach, jako krój pisma dzisiaj wraca do łask.

13 września 2014

Tengwar. Kaligrafia tolkienowska to nauka pięknego pisania tengwarem, czyli alfabetem stworzonym przez J. R. R. Tolkiena na potrzeby zapisu języków quenyi i sindarinu, wykorzystywanych w najpopularniejszych dziełach autora. Tolkien oparł swój alfabet na łacińskiej uncjale, czerpiąc również inspirację z pisma hebrajskiego, perskiego, sanskrytu. Tengwar to jeden z najbardziej rozpoznawalnych alfabetów świata, o czym świadczy fakt, iż fascynuje i inspiruje on nie tylko fanów Tolkiena, ale miłośników piękna w ogóle.

Warsztaty kaligrafii tolkienowskiej dedykowane zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych; dla znających twórczość Tolkiena, jak i nieznających jej; to warsztaty dla wszystkich chętnych, chcących poznać coś nowego lub doskonalić już zdobyte umiejętności. Na zajęciach poznamy zasady pisania przyrządami do kaligrafii oraz strukturę tengwaru wraz z propozycjami zapisu języka polskiego.

18 października 2014

Pismo chrześcijaństwa – uncjała. Uncjała to majuskulne pismo z przełomu III-IV wieku, rozprzestrzeniło się w całej Europie wraz z chrześcijaństwem; najstarsze znane zabytki Biblii zostały napisane właśnie uncjałą. Dla osób, które uncjałę już znają, prowadzący może zaproponować uncjałę z VIII wieku, stylizowane odmiany lub uncjałę grecką.

15 listopada 2014

Minuskuła karolińska i protogotyk . Do VIII wieku korzystano z pism majuskulnych, czyli samych wielkich liter. Na dworze cesarza Karola Wielkiego zreformowano pismo – na bazie liter uncjały powstały małe litery alfabetu łacińskiego, czytelne i bardzo podobne do dzisiejszych drukowanych liter. Z karoliny wyewoluował protogotyk, czyli pismo poprzedzające gotyk.

13 grudnia 2014

Tekstura. Tekstura to określenie pisma znanego z potocznej nazwy gotyk. Łacińska nazwa odnosi się do splotu tkaniny – w teksturze litery stoją blisko siebie jak włókna w tkaninie, w równych, regularnych odstępach. Wielką ozdobą tego pisma są zróżnicowane wielkie litery.

10 stycznia 2014
Inne rodzaje gotyku –
bastarda, rotunda, pismo sekretarskie. Pisma te wywodzą się z tekstury textus quadratus, ale powstawały w różnych krajach. Rotunda to gotyk z zaokrąglonymi elementami, wykorzystywany na obszarze hiszpańsko-włoskim, zaś pod naszą nazwą bastarda kryją się litery burgundzkie, czyli lettres bourguignonnes; pismo sekretarskie to gotyk angielski.

7 lutego 2014
Średniowieczny duch, niemiecka precyzja – fraktura.
Wprawdzie łacińskie słowo fractus znaczy "złamany", ponieważ kreski w tym gotyckim piśmie są złamane, ale tylko tę niemiecką odmianę pisma gotyckiego nazywamy frakturą. Fantazyjne wielkie litery fraktury utrudniają czytanie bez kontekstu, ale odrobina wprawy w czytaniu powoduje swobodne posługiwanie się interesującycmi literami.Ten gotyk jest częściej znany jako szwabacha, pod którą to nazwą jest wykorzystywane w druku. Fraktura (i jej odmiany takie jak kurrenta i pismo Sutterlina) była stosowana w krajach niemieckojęzycznych aż do II wojny światowej. Misterność pisma polegająca na cienkich zakończeniach daje wspaniałe efekty wizualne, dzięki czemu cieszy się znacznym zainteresowaniem współczesnych kaligrafów i typografów.

7 marca 2014
Minuskuła humanistyczna i foundational.
Pisma humanistyczne i kancelaryjne z czasów odrodzenia, czytelne, jasne, piękne, bez żadnych elementów anachronizmu, dlatego można śmiało je wykorzystywać na co dzień. Italika narodziła się we Włoszech, gdzie została spopularyzowana jako krój drukarski. Obecnie nazwa „italika” jest wykorzystywana na oznaczenie kursywy w tekście. Zapomniana i niedoceniana w ostatnich wiekach, jako krój pisma dzisiaj wraca do łask.

11 kwietnia 2014
Pismo kurii rzymskiej – italika.
Kancelaryjne pismo z czasów odrodzenia, czytelne i lekko pochylone (stąd na komputerach I jak Italic - oznaczenie pochylenia w tekście). Italika narodziła się we Włoszech z minuskuły humanistycznej, gdzie została spopularyzowana jako krój drukarski. Ojczyzna Italia nadała też temu pismu nazwę, ale jest też druga nazwa nawiązująca do wykorzystania w kancelarii papieskiej, czyli cancelleresca.

9 maja 2014
Pismo grawerów – Copperplate vel kursywa angielska
. Copperplate to chyba najpopularniejszy krój i najbardziej kojarzony z kaligrafią. Eleganckiej i szykowne litery podobają się nam na szyldach, pudełeczkach perfum i pralinek, nawet jeśli nie wiemy, jak te litery nazywają się oraz że nasze pismo szkolne również wywodzi się z tego ponadczasowego wzorca.

13 czerwca 2014
Spencerian.
Amerykańska odmiana kursywy angielskiej - nadal wykorzystuję technikę pisania elastyczną stalówką, ale pozbywa się owali i w ten sposób umożliwia maksymalnie szybkie i piękne pisanie.

Czas trwania: 3 h od 15.00 do 18.00.

Cena: 120zł (pojedyncze spotkanie), 315zł (3 zajecia)

Prowadzenie: Grzegorz Barasiński

Terminy: rok 2014 - 14 czerwca, 19 lipca, 13 września, 18 października, 18 listopada, 13 grudnia; rok 2015 - 10 stycznia, 7 lutego, 7 marca, 11 kwietnia, 9 maja, 13 czerwca.

Miejsce: Sztukarnia, ul. Lewicka 10/7. Zapisy: mailowe, prowadzone tylko przez Sztukarnię - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.